Plan działania na lata 2020-2024 na rzecz poprawy zapewnienia dostępności

Plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami na lata 2020-2024 przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej

Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz. 1696 ze zm.) działając jako koordynator ds. dostępności, przedkładam niniejszym do zatwierdzenia plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności, osobom ze szczególnymi potrzebami, przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej na lata 2020-2024.

  1. Analiza stanu zapewnienia dostępności architektonicznej osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej oraz planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności w latach 2020-2024

Informacja stanowi analizę nt. dostępności architektonicznej zgodnie z deklaracją.

  1. Budynek – Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej. ul. Daszyńskiego 5:
    • Do budynku prowadzi 5 wejść – 3 wejścia od ul. Daszyńskiego oraz 2 wejścia od parkingu znajdującego się za Urzędem.
    • Do wejść prowadzą schody oraz jeden podjazd dla wózków od ul. Daszyńskiego.
    • Nad wejściami nie ma głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.
    • Wejścia nie są zabezpieczone bramkami.
    • W budynku jest winda.
    • Dla osób na wózkach dostępne są korytarze i pomieszczenia w całym budynku.
    • Toaleta dla osób z niepełnosprawnością znajduje się przy wejściu z podjazdem dla wózków.
    • Przed budynkiem wyznaczono 2 miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnością – 1 na ul. Daszyńskiego oraz 1 na parkingu znajdującym się za Urzędem.
    • Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
    • W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
    • W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
  2. Budynek – Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej – Urząd Stanu Cywilnego, Ratusz, Plac Zamkowy:
    • Do budynku prowadzą 4 wejścia – 1 wejście bezpośrednie od Placu Zamkowego, 2 wejścia od parkingu znajdującego się za Urzędem (1 prowadzi bezpośrednio do Urzędu, 1 prowadzi pośrednio do Urzędu przez wejście do Stołówek Gminnych), 1 wejście od ul. Ratuszowej (prowadzi pośrednio do Urzędu przez wejście do spółki Środa XXI Sp. z o.o.).
    • Do wejść prowadzą schody.
    • Nad wejściami nie ma głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.
    • Wejścia nie są zabezpieczone bramkami.
    • W budynku nie ma windy.
    • Dla osób na wózkach dostępne są korytarze i pomieszczenia w całym budynku jedynie przy pomocy osób asystujących.
    • W budynku nie ma toalety dla osób z niepełnosprawnością.
    • Przed budynkiem wyznaczono 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością przy ul. Limanowskiego.
    • Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
    • W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
    • W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.
  3. Budynek – Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej – Straż Miejska, ul. Daszyńskiego 5:
    • Do budynku prowadzi 1 wejście od parkingu znajdującego się za Urzędem.
    • Wejście z progiem do budynku z poziomu parkingu.
    • Nad wejściami nie ma głośników systemu naprowadzającego dźwiękowo osoby niewidome i słabowidzące.
    • Wejścia nie są zabezpieczone bramkami.
    • W budynku nie ma windy.
    • Dla osób na wózkach są dostępne korytarze i pomieszczenia w całym budynku jedynie przy pomocy osób asystujących.
    • W budynku nie ma toalety dla osób z niepełnosprawnością.
    • Przed budynkiem wyznaczono 1 miejsce parkingowe dla osób z niepełnosprawnością na parkingu znajdującym się za Urzędem.
    • Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.
    • W budynku nie ma pętli indukcyjnych.
    • W budynku nie ma oznaczeń w alfabecie Braille’a ani oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących.

W związku z powyższym zgodnie z zapisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r., poz. 1824), osoby niesłyszące i głuchonieme mają prawo do skorzystania z usług tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej. W związku z tym osoby, które zamierzają skorzystać z powyższych usług mogą dokonać zgłoszenia na co najmniej 3 dni robocze przed planowaną wizytą w urzędzie, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenie powinno być dokonane w jednej z następujących form – e-mail na adres informatyka@sroda.wlkp.pl, fax na nr 61 286 70 02, osobiście w sekretariacie urzędu, drogą pocztową na adres Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej, ul. Daszyńskiego 5, 63-000 Środa Wielkopolska.

W zakresie dostępności architektonicznej Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej zapewnia dostęp alternatywny polegający w szczególności na zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia pracowników Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.

Ocena dostępności architektonicznej wymaga dogłębnej analizy przez zespół powołany przez Burmistrza Miasta, który dokona przeglądu obiektów Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej i przedstawi raport do Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska.

  1. Analiza stanu zapewnienia dostępności cyfrowej osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej oraz planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności w latach 2020-2024

Informacja na podstawie deklaracji dostępności stron BIP i Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.

Strony internetowe są częściowo zgodne z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  • pliki zawierające dźwięk nie posiadają napisów dla osób niesłyszących,
  • multimedia wizualne nie posiadają lektora,
  • brak tekstu alternatywnego w niektórych przypadkach,
  • część plików nie jest dostępna cyfrowo,
  • brak odpowiedniej struktury nagłówkowej,
  • informacje zwrotne formularza nie identyfikują jednoznacznie błędu,
  • brak sugestii poprawnego wypełnienia formularza,
  • brak informacji o otwarciu nowego okna/zakładki w przeglądarce,
  • linki do pobrania dokumentów nie zawierają informacji o formacie i wielkości dokumentu,
  • przy powiększeniu strony do 200% widoczność jest niepełna – wymagane jest posiłkowanie się suwakiem poziomym,
  • słabo widoczny fokus,
  • tekst nie zawsze spełnia kontrast kolorów minimalnie 4,5:1,
  • w niektórych przypadkach listy elementów nie są zdefiniowane w kodzie strony jako listy
  • linki nie zawierają ukrytych tekstów, które informują o miejscu docelowym.

Powody wyłączenia:

  • mapy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności,
  • filmy zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.

Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej na bieżąco, w ramach dostępnych środków i zasobów, będzie dostosowywał strony do pełnej zgodności z ustawą. Na stronach internetowych można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Informacje zwrotne i dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością stron internetowych wyznaczono osobę – Tomasz Nadobnik, informatyka@sroda.wlkp.pl, z którym kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 61 286 77 77. Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz żądania zapewnienia dostępności można składać w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej, ul. Daszyńskiego 5 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej sekretariat@sroda.wlkp.pl.

Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji, itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie o który element strony internetowej chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej do Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich. Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich https://www.rpo.gov.pl.

W latach 2020-2024 w celu poprawy dostępności cyfrowej osobom ze szczególnym potrzebami przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej proponuje się podjęcie w szczególności następujących działań:

  • wdrożenie natychmiastowych działań umożliwiających dostosowanie stron do wymagań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz. 1696 ze zm.) oraz ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych,
  • podniesienie kwalifikacji pracowników odpowiedzialnych za redagowanie stron internetowych i BIP z dostępności cyfrowej udostępnianych plików,
  • podniesienie kwalifikacji pozostałych pracowników z obsługi formatowania plików Word oraz redagowania treści publikowanych informacji pod kątem zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami,
  • niezwłocznie sporządzić deklarację dostępności dla strony Strefy Płatnego Parkowania.
  1. Analiza stanu zapewnienia dostępności informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnymi potrzebami przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej oraz planowane działania w zakresie poprawy realizacji zadań w zakresie dostępności w latach 2020-2024

Osoby ze szczególnymi potrzebami załatwiający sprawę w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej mogą kontaktować się z pracownikami za pomocą wiadomości e-mail, pisząc na kartce lub ukazując treść komunikatu na urządzeniu elektronicznym.

W latach 2020-2024 w celu poprawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnym potrzebami przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej, proponuje się podjęcie w szczególności następujących działań:

  • umożliwienie obsługi z wykorzystaniem środków wspierających komunikowanie się o których mowa w art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych środkach komunikowania się, w tym celu należy przeszkolić grupę pracowników w zakresie np. kursu posługiwania się polskim językiem migowym (PJM) lub podpisać umowę na świadczenie takiej usługi w razie potrzeb,
  • wyodrębnienie pomieszczenia lub stanowiska do bezpośredniej obsługi osób ze szczególnymi potrzebami, spełniającego wszystkie wymogi, przy czym należy również zadbać o komfort, dyskrecję i poczucie bycia szanowanym osób ze szczególnymi potrzebami,
  • szkolenie dla pracowników w zakresie obsługi osób ze szczególnymi potrzebami.
  1. Plan – harmonogram działań wynikających z przepisów ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz. 1696 ze zm.) oraz ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 roku o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych na lata 2020-2024

Harmonogram działań

Lp.

Zakres działalności

Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy

Sposób realizacji

Termin

1

Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej Urzędu Miejskiego

Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI

Dostosowanie do wymagań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

Realizacja w całym okresie, raport do koordynatora do końca lutego każdego roku

2

Analiza stanu dostępności stron internetowych jednostek podległych oraz instytucji kultury

Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów, Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI

Informacja nt. dostosowanie do wymagań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przekazana do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej

do końca lutego każdego roku

3

Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności cyfrowej Urzędu Miejskiego

Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI, koordynator ds. dostępności

Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej na temat spełnienia wymagań wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych

do 31.01. każdego roku

4

Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności cyfrowej Urzędu Miejskiego

Dyrektorzy poszczególnych jednostek

Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej na temat spełnienia wymagań wynikających z art. 11 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych

Do końca lutego każdego roku

5

Dokonanie analizy stanu obiektów poszczególnych jednostek organizacyjnych i instytucji kultury pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy

  • Koordynator danej jednostki/instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektora jednostki/instytucji kultury
  • Koordynator UM wraz z Zespołem do współpracy z Koordynatorem
  • Administrator obiektu

Analiza obiektów, ewentualne oszacowanie kosztów prac, które będą musiały zostać wykonane tak aby obiekty spełniały minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom za szczególnymi potrzebami wynikające z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.). Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej

31.01.2021 r.

6

Dokonanie diagnozy w zakresie dostępności alternatywnej w UM

Koordynator,
Zespół do spraw współpracy z Koordynatorem
Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI

Po diagnozie wskazanie rozwiązań alternatywnych w zakresie dostępności przez np. wsparcie pracowników bądź wyznaczenie innej osoby wynikającej z zapisów art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.). Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej

Do końca lutego każdego roku

7

Dokonanie diagnozy w zakresie dostępności alternatywnej dot. Jednostek podległych oraz instytucji kultury

Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów, Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI

Uzyskanie od jednostek oraz instytucji kultury informacji do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej ze wskazaniem rozwiązań alternatywnych w zakresie dostępności przez np. wsparcie pracowników bądź wyznaczenie innej osoby wynikającej z zapisów art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.)

Do końca lutego każdego roku

8

Analiza stanu obiektów Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy

Koordynator, Zespół do spraw współpracy z Koordynatorem, w przypadku budynku przy ul. Daszyńskiego 5 Koordynator ds. dostępności Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej

Analiza obiektów UM, ewentualne oszacowanie kosztów prac, które będą musiały zostać wykonane tak aby obiekty spełniały minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom za szczególnymi potrzebami wynikające z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.)

31.01.2021 r.

9

Realizacja zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych podmiotom innym niż podmioty publiczne, w przypadku zlecania lub powierzania, wymaga określenia w treści umowy warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych, z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; dostęp alternatywny jest traktowany jako sytuacja wyjątkowa

Wszyscy pracownicy

art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

od dnia 6 września 2021 r.

10

Zapewnienie trybu rozpatrywania wniosków o zapewnienie dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej

Wszyscy pracownicy

rozdział 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

od dnia 6 września 2021 r.

11

Monitorowanie działalności podmiotów publicznych w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami

Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów

Przekazywanie przez koordynatorów poszczególnych jednostek niezbędnych informacji do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej

Do końca lutego każdego roku

12

Uzyskanie danych zbiorczych do raportu

Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów, Wszyscy pracownicy UM

Przesłanie informacji do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej

Do końca lutego każdego roku

13

Sporządzenie raportu zbiorczego

Koordynator ds. dostępności UM

Przekazanie raportu do zatwierdzenia przez Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska, podanie go do publicznej wiadomości na stronie internetowej www.sroda.wlkp.pl oraz na stronie BIP

Pierwszy raport do 31.03.2021 r. kolejne w terminach przewidzianych w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.)

Środa Wielkopolska dnia 01.12.2020 r.

Dokument opracował Koordynator ds. Dostępności
Sekretarz Miasta
Sylwia Marchwińska

Zatwierdzam niniejszy plan 01.12.2020 r.

BURMISTRZ
Piotr Mieloch

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 1 grudnia 2020 roku
Dokument wytworzony przez: Koordynator do spraw Dostępności
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Sylwia Marchwińska
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 10 kwietnia 2025 00:28
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 28
10 kwietnia 2025 00:30 (Mateusz Ślebioda) - Zmiana treści zakładki.
10 kwietnia 2025 00:28 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie nowej zakładki.