Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 w związku z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz. 1696 ze zm.) działając jako koordynator ds. dostępności, przedkładam niniejszym do zatwierdzenia plan działania na rzecz poprawy zapewnienia dostępności, osobom ze szczególnymi potrzebami, przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej na lata 2020-2024.
Informacja stanowi analizę nt. dostępności architektonicznej zgodnie z deklaracją.
W związku z powyższym zgodnie z zapisami ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o języku migowym i innych środkach komunikowania się (Dz.U. z 2017 r., poz. 1824), osoby niesłyszące i głuchonieme mają prawo do skorzystania z usług tłumacza języka migowego przy załatwianiu spraw w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej. W związku z tym osoby, które zamierzają skorzystać z powyższych usług mogą dokonać zgłoszenia na co najmniej 3 dni robocze przed planowaną wizytą w urzędzie, z wyłączeniem sytuacji nagłych. Zgłoszenie powinno być dokonane w jednej z następujących form – e-mail na adres informatyka@sroda.wlkp.pl, fax na nr 61 286 70 02, osobiście w sekretariacie urzędu, drogą pocztową na adres Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej, ul. Daszyńskiego 5, 63-000 Środa Wielkopolska.
W zakresie dostępności architektonicznej Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej zapewnia dostęp alternatywny polegający w szczególności na zapewnieniu osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcia pracowników Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.
Ocena dostępności architektonicznej wymaga dogłębnej analizy przez zespół powołany przez Burmistrza Miasta, który dokona przeglądu obiektów Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej i przedstawi raport do Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska.
Informacja na podstawie deklaracji dostępności stron BIP i Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.
Strony internetowe są częściowo zgodne z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:
Powody wyłączenia:
Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej na bieżąco, w ramach dostępnych środków i zasobów, będzie dostosowywał strony do pełnej zgodności z ustawą. Na stronach internetowych można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.
Informacje zwrotne i dane kontaktowe
W przypadku problemów z dostępnością stron internetowych wyznaczono osobę – Tomasz Nadobnik, informatyka@sroda.wlkp.pl, z którym kontaktować można się także dzwoniąc na numer telefonu +48 61 286 77 77. Wnioski o udostępnienie informacji niedostępnej oraz żądania zapewnienia dostępności można składać w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej, ul. Daszyńskiego 5 lub za pośrednictwem poczty elektronicznej sekretariat@sroda.wlkp.pl.
Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji, itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie o który element strony internetowej chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej do Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska. Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich. Link do strony internetowej Rzecznika Praw Obywatelskich https://www.rpo.gov.pl.
W latach 2020-2024 w celu poprawy dostępności cyfrowej osobom ze szczególnym potrzebami przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej proponuje się podjęcie w szczególności następujących działań:
Osoby ze szczególnymi potrzebami załatwiający sprawę w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej mogą kontaktować się z pracownikami za pomocą wiadomości e-mail, pisząc na kartce lub ukazując treść komunikatu na urządzeniu elektronicznym.
W latach 2020-2024 w celu poprawy dostępności informacyjno-komunikacyjnej osobom ze szczególnym potrzebami przez Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej, proponuje się podjęcie w szczególności następujących działań:
Lp. |
Zakres działalności |
Realizujący zadania wynikające z art. 6 ustawy |
Sposób realizacji |
Termin |
---|---|---|---|---|
1 |
Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej Urzędu Miejskiego |
Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI |
Dostosowanie do wymagań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Realizacja w całym okresie, raport do koordynatora do końca lutego każdego roku |
2 |
Analiza stanu dostępności stron internetowych jednostek podległych oraz instytucji kultury |
Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów, Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI |
Informacja nt. dostosowanie do wymagań wynikających z ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami przekazana do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej |
do końca lutego każdego roku |
3 |
Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności cyfrowej Urzędu Miejskiego |
Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI, koordynator ds. dostępności |
Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej na temat spełnienia wymagań wynikających z ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych |
do 31.01. każdego roku |
4 |
Przegląd i aktualizacja deklaracji dostępności cyfrowej Urzędu Miejskiego |
Dyrektorzy poszczególnych jednostek |
Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej na temat spełnienia wymagań wynikających z art. 11 ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych |
Do końca lutego każdego roku |
5 |
Dokonanie analizy stanu obiektów poszczególnych jednostek organizacyjnych i instytucji kultury pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy |
|
Analiza obiektów, ewentualne oszacowanie kosztów prac, które będą musiały zostać wykonane tak aby obiekty spełniały minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom za szczególnymi potrzebami wynikające z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.). Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej |
31.01.2021 r. |
6 |
Dokonanie diagnozy w zakresie dostępności alternatywnej w UM |
Koordynator, |
Po diagnozie wskazanie rozwiązań alternatywnych w zakresie dostępności przez np. wsparcie pracowników bądź wyznaczenie innej osoby wynikającej z zapisów art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.). Pisemna informacja do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej |
Do końca lutego każdego roku |
7 |
Dokonanie diagnozy w zakresie dostępności alternatywnej dot. Jednostek podległych oraz instytucji kultury |
Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów, Wydział Rozwoju i Promocji, Informatyk, ASI |
Uzyskanie od jednostek oraz instytucji kultury informacji do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej ze wskazaniem rozwiązań alternatywnych w zakresie dostępności przez np. wsparcie pracowników bądź wyznaczenie innej osoby wynikającej z zapisów art. 7 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.) |
Do końca lutego każdego roku |
8 |
Analiza stanu obiektów Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej pod względem dostosowania do potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami wynikającymi z przepisów ustawy |
Koordynator, Zespół do spraw współpracy z Koordynatorem, w przypadku budynku przy ul. Daszyńskiego 5 Koordynator ds. dostępności Starostwa Powiatowego w Środzie Wielkopolskiej |
Analiza obiektów UM, ewentualne oszacowanie kosztów prac, które będą musiały zostać wykonane tak aby obiekty spełniały minimalne wymagania służące zapewnieniu dostępności osobom za szczególnymi potrzebami wynikające z art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.) |
31.01.2021 r. |
9 |
Realizacja zadań publicznych finansowanych z udziałem środków publicznych lub udzielania zamówień publicznych podmiotom innym niż podmioty publiczne, w przypadku zlecania lub powierzania, wymaga określenia w treści umowy warunków służących zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w zakresie tych zadań publicznych lub zamówień publicznych, z uwzględnieniem minimalnych wymagań, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami; dostęp alternatywny jest traktowany jako sytuacja wyjątkowa |
Wszyscy pracownicy |
art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
od dnia 6 września 2021 r. |
10 |
Zapewnienie trybu rozpatrywania wniosków o zapewnienie dostępności architektonicznej oraz informacyjno-komunikacyjnej |
Wszyscy pracownicy |
rozdział 4 ustawy z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
od dnia 6 września 2021 r. |
11 |
Monitorowanie działalności podmiotów publicznych w zakresie zapewnienia dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami |
Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów |
Przekazywanie przez koordynatorów poszczególnych jednostek niezbędnych informacji do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej |
Do końca lutego każdego roku |
12 |
Uzyskanie danych zbiorczych do raportu |
Dyrektorzy poszczególnych jednostek i instytucji kultury, koordynatorzy tych jednostek, instytucji kultury i inne osoby wskazane przez Dyrektorów, Wszyscy pracownicy UM |
Przesłanie informacji do Koordynatora ds. dostępności w Urzędzie Miejskim w Środzie Wielkopolskiej |
Do końca lutego każdego roku |
13 |
Sporządzenie raportu zbiorczego |
Koordynator ds. dostępności UM |
Przekazanie raportu do zatwierdzenia przez Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska, podanie go do publicznej wiadomości na stronie internetowej www.sroda.wlkp.pl oraz na stronie BIP |
Pierwszy raport do 31.03.2021 r. kolejne w terminach przewidzianych w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2019 r. poz.1696 ze zm.) |
Środa Wielkopolska dnia 01.12.2020 r.
Dokument opracował Koordynator ds. Dostępności
Sekretarz Miasta
Sylwia Marchwińska
Zatwierdzam niniejszy plan 01.12.2020 r.
BURMISTRZ
Piotr Mieloch
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej