Podatek od nieruchomości – zgłoszenie powstania obowiązku podatkowego lub zgłoszenie zmian mających wpływ na wysokość opodatkowania w ciągu roku – osoby fizyczne

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • Wypełniony druk "Informacja w sprawie podatku od nieruchomości" (IN-1),
  • Wypełniony druk "Dane o nieruchomościach" (ZN-1/A),
  • Wypełniony druk "Dane o zwolnieniach podatkowych w podatku od nieruchomości" (ZN-1/B) – wymagane w przypadku nieruchomości objętych zwolnieniem wynikającym z ustaw lub uchwał Rady Miejskiej.

Wzory druków dostępne są w Punkcie Obsługi Klienta, Wydziale Gospodarki Finansowej w pok. 225 lub na stronie internetowej Urzędu.

Załączniki:

  • Kserokopia lub do wglądu – akt notarialny lub umowa kupna-sprzedaży lub umowa dzierżawy.

Miejsce złożenia dokumentów

Środa Wielkopolska, ul. Daszyńskiego 5, Urząd Miejski, Wydział Gospodarki Finansowej, pok. 225, Punkt Obsługi Klienta (parter budynku) lub ePUAP.

Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • od wtorku do piątku 7.00-15.00.

Opłaty

Brak.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Od dnia złożenia wymaganych dokumentów przewiduje się załatwienie sprawy bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż do 1 miesiąca. Jednak w sprawach szczególnych termin ten może zostać przedłużony do 2 miesięcy, o czym Podatnik zostaje powiadomiony pisemnie.

Sposób załatwienia sprawy

Postępowanie kończy się wydaniem decyzji na dany rok podatkowy, która zostaje wysłana do podatnika listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru. Decyzje wymiarowe dostarczane są podatnikowi najpóźniej na dwa tygodnie przed upływem terminu płatności I raty podatku.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 1445 ze zmianami),
  • Uchwała nr II/11/2018 z dnia 30 listopada 2018 r. w sprawie wysokości stawek podatku od nieruchomości (Dz. Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2018 r. poz. 9910),
  • Uchwała nr XVII/317/2015 z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzorów formularzy stosowanych w podatkach lokalnych (Dz. Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2015 r. poz. 7581),
  • Uchwała nr LVI/921/2018 z dnia 10 stycznia 2018 roku zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy stosowanych w podatkach lokalnych (Dz. Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2018 r. poz. 659),
  • Uchwała nr LV/905/2017 z 14 grudnia 2017 r. w sprawie określenia formatu elektronicznego, warunków i trybu składania formularzy informacji i deklaracji na podatek od nieruchomości i podatek rolny oraz możliwości składania deklaracji na podatek od środków transportowych za pomocą środków komunikacji elektronicznej (Dz. Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2017 r. poz. 8697),
  • Ustawa o opłacie skarbowej z 16 listopada 2006 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1044 ze zmianami).

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Inne informacje

Podatek jest płatny w 4-ch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Wpłat należy dokonać na konto Gminy Środa Wielkopolska prowadzone przez Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka z siedzibą przy ul. Ks. P. Wawrzyniaka 3, 63-100 Śrem, Filia w Środzie Wielkopolskiej ul. Szarytek 8/48 nr 88 9084 0003 2211 0000 5975 0001.

Obowiązek zgłoszenia powstania lub wygaśnięcia obowiązku podatkowego występuje wtedy, gdy zmienił się stan posiadania tzn. zakup/sprzedaż gruntu, budynku, budowli. W terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie albo wygaśnięcie obowiązku podatkowego (zakup, sprzedaż) należy złożyć organowi podatkowemu stosowną informację.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 15 kwietnia 2019 roku
Dokument wytworzony przez: Wydział Gospodarki Finansowej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Tomasz Kwiatkowski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 marca 2021 12:53
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 2162
09 listopada 2022 12:28 (Mateusz Ślebioda) - Usunięcie załącznika.
09 listopada 2022 12:28 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.
09 listopada 2022 12:27 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.