Podatek leśny – zgłoszenie powstania obowiązku podatkowego lub okoliczności mających wpływ na zmiany podstaw opodatkowania – osoby fizyczne

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • informacja w sprawie podatku leśnego – obowiązuje druk IL-1,
  • pisemna informacja podatnika dotycząca podstawy powstania obowiązku podatkowego (np. akt notarialny, zaświadczenie o użytkowaniu budynku).

Załączniki:

  • dane o nieruchomościach leśnych – obowiązuje druk ZL-1/A,
  • dane o zwolnieniach i ulgach podatkowych w podatku leśnym – obowiązuje druk ZL-1/B (wymagane w przypadku lasów objętych zwolnieniem wynikającym z ustaw lub uchwał Rady Miejskiej).

Wzory druków dostępne są w Punkcie Obsługi Klienta, Wydziale Gospodarki Finansowej w pok. 225 lub na stronie internetowej Urzędu.

Miejsce złożenia dokumentów

Środa Wielkopolska, ul. Daszyńskiego 5, Urząd Miejski, Wydział Gospodarki Finansowej, pok. 225 lub Punkt Obsługi Klienta (parter budynku).

Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • od wtorku do piątku 7.00-15.00.

Opłaty

Brak.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż do 1 m-ca.

Sposób załatwienia sprawy

Wydanie decyzji w sprawie wymiaru podatku leśnego. Decyzje wymiarowe dostarczane są podatnikowi najpóźniej na dwa tygodnie przed upływem terminu płatności I raty podatku.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o podatku leśnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1821 ze zmianami),
  • Uchwała nr XVII/317/2015 z dnia 26 listopada 2015 r. w sprawie określenia wzorów formularzy stosowanych w podatkach lokalnych (Dz. Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2015 r. poz. 7581),
  • Uchwała nr LVI/921/2018 z dnia 10 stycznia 2018 roku zmieniająca uchwałę w sprawie określenia wzorów formularzy stosowanych w podatkach lokalnych (Dz. Urz. Województwa Wielkopolskiego z 2018 r. poz. 659),
  • Ustawa o opłacie skarbowej z 16 listopada 2006 r. (Dz. U. z 2018 r., poz. 1044 ze zmianami).

Tryb odwoławczy

Od decyzji służy prawo odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu, za pośrednictwem Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Inne informacje

Podatek jest płatny w 4-ch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego do 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego. Wpłat należy dokonać na konto Gminy Środa Wielkopolska prowadzone przez Spółdzielczy Bank Ludowy im. Ks. P. Wawrzyniaka z siedzibą przy ul. Ks. P. Wawrzyniaka 3, 63-100 Śrem, Filia w Środzie Wielkopolskiej ul. Szarytek 8/48 nr 88 9084 0003 2211 0000 5975 0001.

Informacje należy składać w terminie 14 dni od zaistnienia okoliczności mających wpływ na powstanie (wygaśnięcie) obowiązku podatkowego, lub wysokość opodatkowania. Dotyczy osób fizycznych będących właścicielami lasów, posiadaczami samoistnymi lasów, użytkownikami wieczystymi lasów, posiadaczami lasów stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego.

W przypadku gdy obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w trakcie roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy w których istniał obowiązek.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 15 kwietnia 2019 roku
Dokument wytworzony przez: Wydział Gospodarki Finansowej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Tomasz Kwiatkowski
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 02 marca 2021 13:09
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 432
09 listopada 2022 12:01 (Mateusz Ślebioda) - Usunięcie załącznika.
09 listopada 2022 12:01 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.
09 listopada 2022 12:00 (Mateusz Ślebioda) - Usunięcie załącznika.