Uzyskanie (zmiana) licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką na obszarze Gminy Środa Wielkopolska – TAXI

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek – druk dostępny w Punkcie Obsługi Klienta, Referacie Działalności Gospodarczej lub na stronie internetowej Urzędu.
  2. Załączniki – do wniosku należy dołączyć kserokopie następujących dokumentów (oryginały do wglądu):
    • oświadczenie przedsiębiorcy, że spełnia wymóg dobrej reputacji o której mowa w art. 5c ust. 1 pkt 1 ustawy o transporcie drogowym,
    • kserokopię aktualnych badań lekarskich i psychologicznych potwierdzających zdolność do wykonywania zawodu kierowcy,
    • posiadany tytuł prawny do dysponowania pojazdem lub pojazdami wraz z kserokopiami krajowych dokumentów dopuszczających pojazd do ruchu wraz z wpisem dopuszczenia do ruchu jako taksówki osobowej (kserokopia dowodu rejestracyjnego z potwierdzeniem aktualnego badania technicznego i wpisem „taxi”). W przypadku gdy przedsiębiorca nie jest właścicielem tego pojazdu(-ów) – również dokument potwierdzający prawo do dysponowania nim,
    • kserokopię świadectwa legalizacji taksometru,
    • oświadczenie o zamiarze zatrudnienia kierowców spełniających warunki, o których mowa w art. 5c ust. 1 pkt 4 lub w art. 6 ust. 1 pkt 2 oraz art. 39a ust. 1 pkt. 1-4 ustawy o transporcie drogowym,
    • zaświadczenie o niekaralności opatrzone datą nie wcześniejszą niż miesiąc przed złożeniem wniosku potwierdzające, że, odpowiednio przedsiębiorca osobiście wykonujący przewozy, zatrudnieni przez niego kierowcy oraz osoby niezatrudnione przez przedsiębiorcę lecz wykonujące osobiście przewóz na jego rzecz, nie byli prawomocnie skazani za przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu oraz przeciwko wolności seksualnej i obyczajności, a także za przestępstwa, o których mowa w art. 59 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r., poz. 172), a ponadto nie orzeczono prawomocnie wobec nich zakazu wykonywania zawodu kierowcy,
    • kserokopię prawa jazdy przedsiębiorcy osobiście wykonującego przewozy.

Miejsce złożenia dokumentów

Środa Wielkopolska, ul. Daszyńskiego 5, Urząd Miejski, Referat Działalności Gospodarczej pok. nr 103 – parter lub Punkt Obsługi Klienta (parter).

Godziny otwarcia:

  • w poniedziałki 8.00-16.00,
  • od wtorku do piątku 7.00-15.00.

Opłaty

Opłata za licencję na wykonywanie krajowego transportu drogowego taksówką uzależniona jest od okresu ważności licencji w latach.

  1. Za udzielenie licencji na wykonywanie krajowego transportu drogowego w zakresie przewozu osób taksówką pobiera się opłatę:
    • za licencję ważną do 15 lat – 200 zł,
    • za licencję ważną powyżej 15 do 30 lat – 250 zł,
    • za licencję ważną powyżej 30 do 50 lat – 300 zł.
  2. Za wydanie wypisu pobiera się opłatę w wysokości 11% opłaty jak za udzielenie licencji (za każdy wydany wypis):
    • za licencję ważną do 15 lat – 22 zł,
    • za licencję ważną powyżej 15 do 30 lat – 27,50 zł,
    • za licencję ważną powyżej 30 do 50 lat – 33 zł.
  3. Za wydanie wtórnika licencji w przypadku jej utraty na skutek okoliczności niezależnych od przedsiębiorcy pobiera się 10% opłaty jak za udzielenie licencji; w innych przypadkach utraty licencji to 25% opłaty jak za udzielenie licencji.
  4. Za wydanie wtórnika wypisu z licencji pobiera się1% opłaty jak za udzielenie licencji.
  5. Opłata za zmianę licencji wynosi:
    • za zmianę treści licencji – 10% opłaty za udzielenie licencji oraz po 5% za każdy wypis z licencji,
    • za wydanie wypisu z licencji na każdy pojazd niezgłoszony do licencji – 11% opłaty jak za udzielenie licencji.
      Podstawa do obliczenia opłaty za udzielenie licencji:
      1. 2-15 lat – 200 zł,
      2. 16-30 lat – 250 zł,
      3. 31-50 lat – 300 zł.

Wpłat należy dokonać na konto Gminy Środa Wielkopolska – BNP PARIBAS Bank Polska Spółka Akcyjna 64 1600 1462 1747 0274 5000 0003.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Pod względem prawnym rozpatrzenie sprawy, wydanie licencji lub odmowa wydania licencji, następuje w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku.

Sposób załatwienia sprawy

Wydawana jest licencja na wykonywanie transportu drogowego taksówką, a do każdego zgłoszonego pojazdu wydawany jest wypis.
Licencję można odebrać osobiście w Referacie Działalności Gospodarczej, parter pok. nr 103, tel. 61 286 77 40 lub istnieje możliwość przesłania listem poleconym, za potwierdzeniem odbioru.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 2201),
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 6 sierpnia 2013 r. w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem przewozu drogowego oraz za egzaminowanie i wydawanie certyfikatu kompetencji zawodowych (Dz. U. z 2021 r., poz. 1220),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r., poz. 2022 ze zmianami),
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 5 grudnia 2019 r. w sprawie wzorów zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów (Dz. U. z 2019 r., poz. 2377),
  • Uchwała Nr XXIII/360/2020 Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej z dnia 30 lipca 2020 r. w sprawie przepisów porządkowych związanych z przewozem osób i bagażu taksówkami na terenie Gminy Środa Wielkopolska (Dz. Urz. Województwa Wielkopolskiego z 4 sierpnia 2020 r., poz. 6255),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2022 r., poz. 2142 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2022 r., poz. 988 ze zmianami).

Tryb odwoławczy

Od decyzji przysługuje stronie odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Poznaniu. Odwołanie należy złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem organu, który wydał tę decyzję, tj. za pośrednictwem Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska.

Inne informacje

Pojazd wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej objętej przedmiotową licencją musi spełniać warunki dodatkowe, o których mowa w § 24 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2016 r., poz. 2022 ze zmianami).

W przypadku zaistnienia zmian danych zawartych w licencji, przedsiębiorca zobowiązany jest wystąpić z wnioskiem o zmianę treści licencji.

Likwidacja działalności w zakresie objętej niniejszą licencją, wymaga złożenia wniosku o zrzeczenie się licencji.

Pouczenie

Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r., poz. 2000 ze zmianami):
„(…) art. 40. [Odbiorcy pisma]
§ 1. Pisma doręcza się stronie, a gdy strona działa przez przedstawiciela – temu przedstawicielowi.
§ 2. Jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, pisma doręcza się pełnomocnikowi. Jeżeli ustanowiono kilku pełnomocników, doręcza się pisma tylko jednemu pełnomocnikowi. Strona może wskazać takiego pełnomocnika.
§ 3. W sprawie wszczętej na skutek podania złożonego przez dwie lub więcej stron pisma doręcza się wszystkim stronom, chyba że w podaniu wskazały jedną jako upoważnioną do odbioru pism.
§ 4. Strona, która nie ma miejsca zamieszkania lub zwykłego pobytu albo siedziby w Rzeczypospolitej Polskiej lub innym państwie członkowskim Unii Europejskiej, jeżeli nie ustanowiła pełnomocnika do prowadzenia sprawy zamieszkałego w Rzeczypospolitej Polskiej i nie działa za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej, jest obowiązana wskazać w Rzeczypospolitej Polskiej pełnomocnika do doręczeń, chyba że doręczenie następuje za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 5. W razie niewskazania pełnomocnika do doręczeń przeznaczone dla tej strony pisma pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia. Stronę należy o tym pouczyć przy pierwszym doręczeniu. Strona powinna być również pouczona o możliwości złożenia odpowiedzi na pismo wszczynające postępowanie i wyjaśnień na piśmie oraz o tym, kto może być ustanowiony pełnomocnikiem.

Art. 41 [Obowiązek zawiadomienia o zmianie adresu]
§ 1. W toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ administracji publicznej o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego.
§ 2. W razie zaniedbania obowiązku określonego w § 1 doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny. (…)”.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 10 kwietnia 2020 roku
Dokument wytworzony przez: Referat Działalności Gospodarczej
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Katarzyna Duszczak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 lipca 2021 09:00
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 497
03 kwietnia 2023 10:55 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.
03 kwietnia 2023 10:54 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.
03 kwietnia 2023 10:54 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.