Ubieganie się o przyznanie dodatku mieszkaniowego

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (obowiązuje druk wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego do pobrania w Biurze Obsługi Klienta lub na stronie internetowej urzędu).
  • Deklaracja o dochodach (obowiązuje druk deklaracji o wysokości dochodów członków gospodarstwa domowego dostępny w Biurze Obsługi Klienta lub na stronie internetowej urzędu)
  • Przedkładane do wglądu w Referacie Spraw Mieszkaniowych:
    • Dokumenty potwierdzające wysokość dochodów, uzyskanych w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku, przez członków gospodarstwa domowego wnioskodawcy ubiegającego się o przyznanie dodatku mieszkaniowego w oryginale (w Biurze Obsługi Klienta można pobrać do wypełnienia druk zaświadczenia o dochodach oraz wykaz dokumentów potwierdzających wysokość dochodów uzyskiwanych przez członków gospodarstwa domowego jakie należy przedłożyć przy składaniu wniosku),
    • Oświadczenie dotyczące formy wypłaty ryczałtu (obowiązuje druk oświadczenia dostępny w Biurze Obsługi Klienta lub na stronie internetowej urzędu),
    • Dokument odzwierciedlający wysokość ponoszonych wydatków za zajmowane mieszkanie,
    • Rachunek potwierdzający wysokość opłat za energię elektryczną,
    • W przypadku, gdy wnioskodawca ma osobiście zawartą umowę dotyczącą opłat niezależnych, dostarcza oryginały rachunków potwierdzających wysokość opłat za ostatni miesiąc,
    • W przypadku najmu lokalu na podstawie umowy cywilno-prawnej należy przedłożyć do wglądu przedmiotową umowę,
    • W przypadku domów jednorodzinnych wnioskodawca jest obowiązany dostarczyć dokumenty albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej, w tym łącznej powierzchni pokoi i kuchni oraz o wyposażeniu technicznym domu. Oświadczenie to składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści – "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”.

Miejsce złożenia dokumentów

Środa Wielkopolska, ul. Daszyńskiego 5, Urząd Miejski, Referat Spraw Mieszkaniowych, pok. nr 102.

Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • od wtorku do piątku 7.00-15.00.

Opłaty

Bez opłat.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Decyzja w sprawie przyznania lub odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego zostaje wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.

Sposób załatwienia sprawy

Decyzja o przyznaniu lub odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego.
Decyzja do odbioru osobiście w Biurze Obsługi Klienta za potwierdzeniem odbioru. Decyzja może zostać również przesłana (jeżeli wnioskodawca zastrzeże to przy składaniu wniosku) listem za potwierdzeniem odbioru.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r., poz. 2096 ze zmianami),
  • Ustawa z 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t. j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1000 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz. U. z 2017 r., poz. 180 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 25 marca 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych (Dz. U. Nr 106, poz. 622),
  • Ustawa z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019 r., poz. 755 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2018 r., poz. 2134, 2354 ze zmianami),
  • Ustawa o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. z 2018 r., poz. 998 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych (Dz. U. z 2015 r., poz. 693 ze zmianami).

Tryb odwoławczy

Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Poznaniu za pośrednictwem Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji.

Inne informacje

Dodatek mieszkaniowy przyznaje Burmistrz Miasta na okres sześciu miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 28 czerwca 2021 roku
Dokument wytworzony przez: Referat Spraw Mieszkaniowych
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Dorota Kościelniak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 22 lipca 2021 11:16
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 1419
04 października 2022 13:28 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy. Aktualizacja danych
11 maja 2022 11:45 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy. Dostosowanie tekstu do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych.
11 maja 2022 11:11 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy. Dostosowanie tekstu do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych.