Uchwały Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej

Uchwała nr XIII/159/2011 Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej z dnia 29 września 2011 roku zmieniająca uchwałę w sprawie utworzenia gminnej jednostki organizacyjnej –  Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej i nadania mu statutu

Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8, art. 9 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h i art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), w związku z art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami), Rada Miejska w Środzie Wielkopolskiej uchwala, co następuje:

§ 1. W Statucie Stołówek gminnych stanowiącym załącznik do uchwały Nr IV/40/2011 Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej z dnia 27 stycznia 2011 roku w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej – stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej i nadania mu statutu dokonuje się następujących zmian:

  1. w § 2 i w § 3 wyrazy: „ul. Daszyńskiego 5” zastępuje się wyrazami: „Plac Zamkowy 1”;
  2. w § 11 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „§ 11.4. Dyrektor Stołówek wydaje wewnętrzne zarządzenia dotyczące organizacji pracy w Stołówkach, w tym między innymi wprowadza regulamin pracy i regulamin wynagrodzeń pracowników Stołówek oraz zasady bezpłatnego wyżywienia pracowników w czasie wykonywania pracy w Stołówkach.”.

§ 2. Wprowadza się tekst jednolity Statutu jednostki organizacyjnej – Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Środa Wielkopolska.

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Przewodniczący Rady
Piotr Mieloch

Załącznik do Uchwały Nr XIII/159/2011 Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej z dnia 29 września 2011 roku

Statut Stołówek Gminnych w Środzie Wielkopolskiej

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Podstawą działania Stołówek Gminnych w Środzie Wielkopolskiej są:

  • ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami),
  • ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)
  • ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami),
  • niniejszy statut.

§ 2. Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej zwane dalej Stołówkami, jest gminną jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Siedzibą Zespołu jest miasto Środa Wielkopolska, 63-000 Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1. Obszar działania Stołówek obejmuje teren Gminy Środa Wielkopolska, zwanej dalej Gminą. Nadzór nad działalnością Stołówek sprawuje Burmistrz Miasta Środa Wielkopolska, zwany dalej Burmistrzem Miasta.

§ 3. Stołówki używają pieczęci podłużnej o następującej treści: Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej 63-000 Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1.

Rozdział 2.
Przedmiot i zakres działania

§ 4. Przedmiotem podstawowej działalności stołówek jest:

  1. Realizacja zadań własnych niezbędnych dla funkcjonowania Stołówek tj. prowadzenie spraw organizacyjnych, kadrowych, administracyjnych oraz rachunkowości stołówek,
  2. Współdziałanie z innymi instytucjami gminnymi w zakresie spraw oświatowych.

§ 5. Do zadań stołówek należy:

  1. produkcja i sprzedaż posiłków dla młodzieży szkolnej i przedszkolnej, nauczycieli i innych osób,
  2. produkcja i sprzedaż dla dzieci i młodzieży wytypowanej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Środzie wielkopolskiej,
  3. opieka nad młodzieżą – zachowanie się w Stołówkach, kultura spożywania posiłków, umiejętność posługiwania się sztućcami, bezpieczeństwo w czasie przebywania na terenie Stołówek.

§ 6. Obsługę prawną, kasową i archiwum Stołówek może prowadzić Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej na podstawie porozumienia pomiędzy Dyrektorem Stołówek i Burmistrzem Miasta.

Rozdział 3.
Gospodarka finansowa

§ 7.

  1. Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej są jednostką budżetową działającą na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
  2. Podstawą działalności Stołówek jest roczny plan finansowy.
  3. Stołówki realizują zadania ze środków finansowych zatwierdzonych Uchwałą Budżetową Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej i przekazywanych z Budżetu Gminy na rachunek Stołówek prowadzony przez bank wybrany do obsługi budżetu Gminy.
  4. Stołówki prowadzą rachunkowość oraz sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.

§ 8.

  1. Nadzór nad działalnością finansową Stołówek sprawuje Burmistrz Miasta Środa Wielkopolska oraz Skarbnik Miasta.
  2. Dyrektor stołówek odpowiada za dyscyplinę budżetową.
Rozdział 4.
Organizacja i zarządzanie

§ 9.

  1. Pracą stołówek kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz.
  2. Dyrektora powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta, który wykonuje w stosunku do niego uprawnienia pracodawcy.
  3. W razie dłuższej nieobecności Dyrektora stołówek lub w innych szczególnych przypadkach Burmistrz Miasta może wyznaczyć osobę pełniącą obowiązki Dyrektora.

§ 10.

  1. Dyrektor kieruje jednoosobowo bieżącą działalnością Stołówek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Burmistrza Miasta i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy Stołówek.
  2. Do podstawowych uprawnień i obowiązków Dyrektora Stołówek należy organizacja pracy Stołówek, nadzór nad pracą pracowników Stołówek.
  3. Dyrektor Stołówek ponosi odpowiedzialność za majątek Stołówek oraz przeprowadzenie inwentaryzacji w terminach wynikających z obowiązujących w tym zakresie terminów.
  4. Dyrektor Stołówek przedstawia wnioski wraz z uzasadnieniem w sprawie zmian budżetowych.

§ 11.

  1. stołówki są pracodawcą w znaczeniu przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Stołówkach.
  2. Dyrektor Stołówek wykonuje uprawnienia pracodawcy w stosunku do pozostałych pracowników Stołówek.
  3. Nawiązanie lub rozwiązanie stosunku pracy z głównym księgowym Stołówek wymaga pozytywnej opinii Burmistrza Miasta.
  4. Dyrektor Stołówek wydaje wewnętrzne zarządzenia dotyczące organizacji pracy w Stołówkach, w tym między innymi wprowadza regulamin pracy i regulamin wynagrodzeń pracowników Stołówek oraz zasady bezpłatnego wyżywienia pracowników w czasie wykonywania pracy w Stołówkach.

§ 12. Szczegółowy zakres działania Stołówek, w tym strukturę organizacyjną określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora Stołówek, po uzyskaniu pozytywnej opinii Burmistrza Miasta.

Rozdział 5.
Postanowienia końcowe

§ 13.

  1. Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
  2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.
  3. Za przestrzeganie niniejszego Statutu odpowiedzialność ponosi Dyrektor Stołówek.

Wiadomości powiązane

Wiadomość powiązana z

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 29 września 2011 roku
Dokument wytworzony przez: Rada Miejska
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Piotr Mieloch – Przewodniczący Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 16 czerwca 2025 13:13
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 133
16 czerwca 2025 14:35 (Mateusz Ślebioda) - Zmiana danych dokumentu. (Dokument opublikowany)
16 czerwca 2025 13:13 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie dokumentu. (Dokument opublikowany)