Na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 8, art. 9 ust. 1, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. h i art. 18 ust. 2 pkt 15 oraz art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami), w związku z art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami) oraz art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami), Rada Miejska w Środzie Wielkopolskiej uchwala, co następuje:
§ 1. W Statucie Stołówek gminnych stanowiącym załącznik do uchwały Nr IV/40/2011 Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej z dnia 27 stycznia 2011 roku w sprawie utworzenia jednostki organizacyjnej – stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej i nadania mu statutu dokonuje się następujących zmian:
- w § 2 i w § 3 wyrazy: „ul. Daszyńskiego 5” zastępuje się wyrazami: „Plac Zamkowy 1”;
- w § 11 ust. 4 otrzymuje brzmienie: „§ 11.4. Dyrektor Stołówek wydaje wewnętrzne zarządzenia dotyczące organizacji pracy w Stołówkach, w tym między innymi wprowadza regulamin pracy i regulamin wynagrodzeń pracowników Stołówek oraz zasady bezpłatnego wyżywienia pracowników w czasie wykonywania pracy w Stołówkach.”.
§ 2. Wprowadza się tekst jednolity Statutu jednostki organizacyjnej – Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej, który stanowi załącznik do niniejszej uchwały.
§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Środa Wielkopolska.
§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady
Piotr Mieloch
Załącznik do Uchwały Nr XIII/159/2011 Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej z dnia 29 września 2011 roku
Statut Stołówek Gminnych w Środzie Wielkopolskiej
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Podstawą działania Stołówek Gminnych w Środzie Wielkopolskiej są:
- ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zmianami),
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zmianami)
- ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zmianami),
- niniejszy statut.
§ 2. Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej zwane dalej Stołówkami, jest gminną jednostką budżetową w rozumieniu przepisów ustawy o finansach publicznych. Siedzibą Zespołu jest miasto Środa Wielkopolska, 63-000 Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1. Obszar działania Stołówek obejmuje teren Gminy Środa Wielkopolska, zwanej dalej Gminą. Nadzór nad działalnością Stołówek sprawuje Burmistrz Miasta Środa Wielkopolska, zwany dalej Burmistrzem Miasta.
§ 3. Stołówki używają pieczęci podłużnej o następującej treści: Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej 63-000 Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1.
Rozdział 2.
Przedmiot i zakres działania
§ 4. Przedmiotem podstawowej działalności stołówek jest:
- Realizacja zadań własnych niezbędnych dla funkcjonowania Stołówek tj. prowadzenie spraw organizacyjnych, kadrowych, administracyjnych oraz rachunkowości stołówek,
- Współdziałanie z innymi instytucjami gminnymi w zakresie spraw oświatowych.
§ 5. Do zadań stołówek należy:
- produkcja i sprzedaż posiłków dla młodzieży szkolnej i przedszkolnej, nauczycieli i innych osób,
- produkcja i sprzedaż dla dzieci i młodzieży wytypowanej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Środzie wielkopolskiej,
- opieka nad młodzieżą – zachowanie się w Stołówkach, kultura spożywania posiłków, umiejętność posługiwania się sztućcami, bezpieczeństwo w czasie przebywania na terenie Stołówek.
§ 6. Obsługę prawną, kasową i archiwum Stołówek może prowadzić Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej na podstawie porozumienia pomiędzy Dyrektorem Stołówek i Burmistrzem Miasta.
Rozdział 3.
Gospodarka finansowa
§ 7.
- Stołówki Gminne w Środzie Wielkopolskiej są jednostką budżetową działającą na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
- Podstawą działalności Stołówek jest roczny plan finansowy.
- Stołówki realizują zadania ze środków finansowych zatwierdzonych Uchwałą Budżetową Rady Miejskiej w Środzie Wielkopolskiej i przekazywanych z Budżetu Gminy na rachunek Stołówek prowadzony przez bank wybrany do obsługi budżetu Gminy.
- Stołówki prowadzą rachunkowość oraz sporządzają sprawozdania finansowe zgodnie z przepisami obowiązującymi w tym zakresie.
§ 8.
- Nadzór nad działalnością finansową Stołówek sprawuje Burmistrz Miasta Środa Wielkopolska oraz Skarbnik Miasta.
- Dyrektor stołówek odpowiada za dyscyplinę budżetową.
Rozdział 4.
Organizacja i zarządzanie
§ 9.
- Pracą stołówek kieruje Dyrektor i reprezentuje go na zewnątrz.
- Dyrektora powołuje i odwołuje Burmistrz Miasta, który wykonuje w stosunku do niego uprawnienia pracodawcy.
- W razie dłuższej nieobecności Dyrektora stołówek lub w innych szczególnych przypadkach Burmistrz Miasta może wyznaczyć osobę pełniącą obowiązki Dyrektora.
§ 10.
- Dyrektor kieruje jednoosobowo bieżącą działalnością Stołówek na podstawie pełnomocnictwa udzielonego mu przez Burmistrza Miasta i ponosi odpowiedzialność za całokształt pracy Stołówek.
- Do podstawowych uprawnień i obowiązków Dyrektora Stołówek należy organizacja pracy Stołówek, nadzór nad pracą pracowników Stołówek.
- Dyrektor Stołówek ponosi odpowiedzialność za majątek Stołówek oraz przeprowadzenie inwentaryzacji w terminach wynikających z obowiązujących w tym zakresie terminów.
- Dyrektor Stołówek przedstawia wnioski wraz z uzasadnieniem w sprawie zmian budżetowych.
§ 11.
- stołówki są pracodawcą w znaczeniu przepisów prawa pracy w stosunku do pracowników zatrudnionych w Stołówkach.
- Dyrektor Stołówek wykonuje uprawnienia pracodawcy w stosunku do pozostałych pracowników Stołówek.
- Nawiązanie lub rozwiązanie stosunku pracy z głównym księgowym Stołówek wymaga pozytywnej opinii Burmistrza Miasta.
- Dyrektor Stołówek wydaje wewnętrzne zarządzenia dotyczące organizacji pracy w Stołówkach, w tym między innymi wprowadza regulamin pracy i regulamin wynagrodzeń pracowników Stołówek oraz zasady bezpłatnego wyżywienia pracowników w czasie wykonywania pracy w Stołówkach.
§ 12. Szczegółowy zakres działania Stołówek, w tym strukturę organizacyjną określa regulamin organizacyjny nadawany przez Dyrektora Stołówek, po uzyskaniu pozytywnej opinii Burmistrza Miasta.
Rozdział 5.
Postanowienia końcowe
§ 13.
- Zmiany w Statucie mogą być dokonywane w trybie określonym dla jego nadania.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie przepisy powszechnie obowiązujące.
- Za przestrzeganie niniejszego Statutu odpowiedzialność ponosi Dyrektor Stołówek.