Środa Wielkopolska, 22 kwietnia 2022 roku
OP.1710.1.2022
Pani
Grażyna Wróblewska
Prezes
Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Poznaniu
Nawiązując do wystąpienia pokontrolnego o wynikach kompleksowej kontroli gospodarki finansowej obejmującej rok 2020 uprzejmie informuję, że szczegółowo zapoznałem się ze skierowanym pod moim adresem wystąpieniem pokontrolnym. W celu wyeliminowania nieprawidłowości i uchybień podjąłem następujące działania w celu ich przyszłego uniknięcia.
Zobowiązałem Skarbnika oraz służby finansowe do wzmożenia kontroli wewnętrznej w zakresie prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz przestrzegania zasad zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 13 września 2017 roku w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, a w szczególności:
Zobowiązałem Skarbnika, dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej oraz służby finansowe do zwiększenia nadzoru i kontroli oraz wdrożenia zwiększonej dbałości przy sporządzaniu sprawozdań budżetowych w celu przestrzegania przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej, w tym w szczególności przy sporządzaniu sprawozdań jednostkowych oraz zbiorczych Rb-27ZZ z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami.
Zobowiązałem pracowników odpowiedzialnych za prowadzenie ewidencji druków ścisłego zarachowania do prowadzenia ich w sposób określony w obowiązujących w tym zakresie uregulowaniach wewnętrznych, tj. m. in. poprzez prowadzenie jej w księgach zawierających ponumerowane strony oraz zawierających podpisy Głównego księgowego i Kierownika jednostki.
Zobowiązałem naczelników wydziałów, kierowników referatów oraz Głównego księgowego i służby finansowe do zwiększenia staranności podczas dokonywania kontroli formalnej i merytorycznej dowodów księgowych stanowiących podstawę wydatkowania środków publicznych w celu przestrzegania zasad określonych w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych, tj. zapewnienia że wydatki ponoszone są na cele i w wysokości ustalonej w uchwale budżetowej i planie finansowym Urzędu Miejskiego, a ujęte w tych dokumentach kwoty wydatków stanowią nieprzekraczalny limit.
Zobowiązałem pracownika ds. płac do przekazywania deklaracji ZUS w terminach określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych.
Zobowiązałem pracownika ds. płac oraz ds. kadr do wypłacania nagród jubileuszowych niezwłocznie po nabyciu przez pracownika uprawnień do tej nagrody stosownie do § 8 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 października 2021 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych.
Zobowiązałem Kierownika Referatu Podatkowego i pracowników referatu do przestrzegania wymogów określonych w art. 5 ust. 1 i 3 ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej oraz art. 104 § 2 ustawy Kodeks postępowania administracyjnego poprzez zamieszczanie w decyzjach ustalających zwrot niższej kwoty od kwoty wynikającej z sumy załączonych do wniosku faktur – z uwagi na przekroczenie ustalonego zgodnie z przepisami prawa rocznym limitem – rozstrzygnięcia o odmowie przyznania zwrotu podatku akcyzowego w wysokości przekraczającej roczny limit. W związku z faktem, że obecnie użytkowane oprogramowanie do tego celu nie pozwala na zamieszczenie tych informacji bezpośrednio z programu pracownicy nanoszą te informacje ręcznie na wystawionych decyzjach. Stosowne zapisy bezpośrednio z programu będą nanoszone po wdrożeniu nowego w/w systemu finasnowo-księgowego, tj. od roku 2023.
Zobowiązałem naczelników wydziałów i kierowników referatów do zlecania realizacji usług stosowanie do przepisów art. 44 ust. 4 ustawy o finansach publicznych, tj. do stosowania zasad określonych w przepisach o zamówieniach publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. W przypadku kiedy ustalona wartość realizowanej usługi jest równa lub przekracza kwotę, o której mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych stosować przepisy przedmiotowej ustawy. W zakresie zawarcie umowy wykonawczej NR-ZGO/11/2020 na zagospodarowanie odpadów w Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Witaszyczkach pomiędzy Gminą Środa Wielkopolska a ZGO Sp. z o.o. w Jarocinie – Wielkopolskie Centrum Recyclingu z siedzibą w Witaszyczkach Gmina Środa Wielkopolska do wniosków pokontrolnych w tym zakresie zgłosiła zastrzeżenia do Kolegium Izby.
Zobowiązałem naczelników wydziałów i kierowników referatów do takiego przygotowywania projektów umów, aby były w nich określone maksymalne wysokości wynagrodzenia za wykonanie przedmiotu umowy w okresie jej realizacji.
Ponadto w celu usprawnienia gospodarki finansowej i zapobieganiu ewentualnych nieprawidłowości, w miarę możliwości służby finansowe będą pogłębiać wiedzę merytoryczną, zwłaszcza w zakresie stwierdzonych niezgodności.
Burmistrz
Piotr Mieloch
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej