Rejestracja urodzeń

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • Dowód osobisty lub paszport osoby zgłaszającej urodzenie,
  • Wniosek – druk dostępny w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.
  • Pełnomocnictwo w przypadku rejestracji urodzenia dziecka przez pełnomocnika – druk dostępny w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.
  • Oświadczenie matki dziecka o wyborze imienia ojca dziecka w przypadku braku uznania ojcostwa – druk dostępny w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.
  • W przypadku zgłoszenia urodzenia dziecka przez cudzoziemców należy dołączyć (do wglądu):
    • odpisy aktów urodzenia i małżeństwa wraz z urzędowym tłumaczeniem na język polski.
    • oświadczenie o nazwiskach noszonych po zawarciu małżeństwa (w przypadku braku ich w zagranicznym akcie) – druk dostępny w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.

Miejsce złożenia dokumentów

Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1, Urząd Stanu Cywilnego pok. nr 2, parter.

Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • od wtorku do piątku 7.00-15.00.

Opłaty

Rejestracja urodzenia nie podlega opłacie skarbowej.
Opłata skarbowa od złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa dla osoby załatwiającej sprawę (z wyłączeniem pełnomocnictwa udzielanego małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu) – 17,00 zł.

Wpłat należy dokonać na konto Gminy Środa Wielkopolska – BNP PARIBAS Bank Polska Spółka Akcyjna 64 1600 1462 1747 0274 5000 0003.
W Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej – pok. nr 101 i w Urzędzie Stanu Cywilnego istnieje możliwość uiszczenia opłaty skarbowej przy użyciu karty płatniczej.

Sposób uiszczenia opłaty skarbowej zawarty jest w karcie usługi publicznej Uiszczenie opłaty skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Sporządzenie aktu urodzenia dziecka następuje niezwłocznie.

Sposób załatwienia sprawy

  1. Sporządzenie aktu urodzenia dziecka i wydanie 1 odpisu skróconego aktu urodzenia.
  2. Nadanie dziecku numeru PESEL.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2020.463),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks rodzinny i opiekuńczy (Dz. U. 2020.1359),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2020.1546 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. 2007.187.1330),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2020.256 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U.2020.346),
  • Ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. 2020.344),
  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz. U.2019.1397),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 r. w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz. U.2015.1984).

Tryb odwoławczy

Akt stanu cywilnego nie stanowi aktu administracyjnego w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego. Jest rejestracją zdarzenia urodzenia. Odmowa sporządzenia aktu lub wpisania do aktu urodzenia imion wskazanych przez rodziców dziecka następuje w formie decyzji administracyjnej. Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Wojewody Wielkopolskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Środzie Wielkopolskiej w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Inne informacje

  • Zgłoszenia urodzenia dziecka należy dokonać w ciągu 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia, a w przypadku gdy dziecko urodziło się martwe – w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia.
  • Zgłoszenia urodzenia dziecka można dokonać elektronicznie przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  • Akt urodzenia sporządza się w dniu zgłoszenia urodzenia dziecka. W przypadku braku możliwości stawienia się w urzędzie stanu cywilnego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, gdy czynności tej można dokonać w miejscu pobytu tej osoby, jeżeli pozwalają na to okoliczności, lub gdy zgłoszenie dziecka nastąpiło w formie elektronicznej – w następnym dniu roboczym po dniu zgłoszenia urodzenia.
  • Jeżeli dziecko urodziło się martwe, nie sporządza się aktu zgonu, a sporządza się akt urodzenia z adnotacją, że dziecko urodziło się martwe.
  • Jeżeli zgłoszenia urodzenia nie dokonano w terminie 21 dni od dnia sporządzenia karty urodzenia lub w terminie 3 dni od dnia sporządzenia karty martwego urodzenia, kierownik urzędu stanu cywilnego sporządza z urzędu akt urodzenia na podstawie karty urodzenia albo karty martwego urodzenia, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu, oraz informuje rodziców dziecka o jego sporządzeniu.
  • Akt urodzenia sporządza się z urzędu na podstawie karty urodzenia lub karty martwego urodzenia w przypadku powzięcia wiadomości przez kierownika urzędu stanu cywilnego właściwego ze względu na miejsce urodzenia dziecka o śmierci matki dziecka niepozostającej w związku małżeńskim i braku uznania ojcostwa jej dziecka lub śmierci rodziców dziecka przed sporządzeniem aktu urodzenia albo w sytuacji zagrożenia życia i zdrowia dziecka, z adnotacją o sporządzeniu aktu z urzędu. Kierownik urzędu stanu cywilnego w tym przypadku wybiera dziecku imię z urzędu, z adnotacją zamieszczoną w akcie urodzenia o wyborze imienia z urzędu.
  • Zgłoszenia urodzenia dokonują matka lub ojciec dziecka posiadający pełną zdolność do czynności prawnych. Matka lub ojciec dziecka, którzy ukończyli 16 lat, dokonują zgłoszenia urodzenia, jeżeli posiadają ograniczoną zdolność do czynności prawnych. W pozostałych przypadkach zgłoszenia urodzenia dokonują przedstawiciel ustawowy lub opiekun matki.
  • Zgłoszenia urodzenia można dokonać przez pełnomocnika.
  • Kierownik urzędu stanu cywilnego zapewnia udział biegłych lub tłumaczy, jeżeli nie potrafi samodzielnie porozumieć się z osobami uczestniczącymi w czynności zgłoszenia urodzenia po wcześniejszym uzgodnieniu.
  • Tłumaczenie zagranicznych dokumentów stanu cywilnego winno być dokonane przez tłumacza przysięgłego wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania tłumaczeń w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub konsula.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 27 stycznia 2021 roku
Dokument wytworzony przez: Urząd Stanu Cywilnego
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Marcin Nowak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 26 kwietnia 2021 10:22
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 3604
19 stycznia 2023 11:30 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy.
05 października 2022 10:33 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.
05 października 2022 10:33 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.