Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy prowadzenie rejestracji zdarzeń stanu cywilnego, sporządza i aktualizuje akty stanu cywilnego, wykonuje inne czynności związane ze sporządzaniem aktów urodzeń, małżeństw i zgonów a także prowadzi sprawy związane z testamentami allograficznymi. Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego należy w szczególności:
- sporządzania aktów stanu cywilnego.
- przyjmowanie oświadczeń o: wstąpieniu w związek małżeński, uznanie ojcostwa dziecka, nadaniu dziecku nazwiska męża matki, powrocie do nazwiska po rozwiązaniu małżeństwa.
- aktualizowanie treści aktów stanu cywilnego.
- przyjmowanie zapewnień o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa.
- wydawanie zaświadczeń stwierdzających brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa.
- wydawanie zezwoleń na skrócenie terminu oczekiwania na zawarcie związku małżeńskiego.
- prowadzenie postępowań wyjaśniającego i wydawanie zaświadczeń o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą.
- wydawanie zezwoleń na wpisanie do ksiąg krajowych aktów stanu cywilnego sporządzanych za granicą.
- sporządzanie aktów stanu cywilnego na podstawie decyzji kierownika o ustaleniu bądź odtworzeniu treści aktu stanu cywilnego.
- zawiadamianie innych urzędów stanu cywilnego o zmianach wymagających aktualizacji aktów.
- wydawanie odpisów z przechowywanych ksiąg stanu cywilnego.
- dokonywanie przypisków w aktach stanu cywilnego.
- przechowywanie i kompletowanie akt zbiorowych i ksiąg stanu cywilnego oraz ich konserwacja.
- występowanie z wnioskami o nadanie medali „Za Długoletnie Pożycie” oraz organizowanie uroczystości.
- prowadzenie spraw związanych ze zmianą lub ustaleniem pisowni imion i nazwisk.
- prowadzenie kasy w celu pobierania opłaty skarbowej uiszczanej gotówką.
Data wytworzenia dokumentu:
14 lutego 2021 roku
Dokument wytworzony przez:
Urząd Stanu Cywilnego
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu:
Marcin Nowak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP:
14 lutego 2021 13:57
Dokument wprowadzony do BIP przez:
Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń:
12754