Formularz „Wniosek o nadanie numeru PESEL” dostępny w Wydziale Spraw Obywatelskich oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
Załączniki – Ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), a w przypadku jego braku odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia.
Ratusz, Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1, Wydział Spraw Obywatelskich, pok. 1.
Godziny otwarcia:
Numer PESEL nadaje się nieodpłatnie.
Numer PESEL nadawany jest bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni.
Nadanie numeru PESEL następuje z urzędu lub na wniosek osoby.
O nadanie numeru PESEL z urzędu występują odpowiednio:
Wniosek o nadanie numeru PESEL osoba, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności, składa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.
Wniosek o nadanie numeru PESEL zawiera wskazanie podstawy prawnej oraz udokumentowane dane, o których mowa w art. 8 pkt 1–9, 11–13, 15 i 22–24a, z uwzględnieniem art. 9 i art. 12 ww. ustawy.
Osoba, której nadano numer PESEL otrzymuje pisemne potwierdzenie jego nadania.
Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów, o których mowa przepisach ustawy o ewidencji ludności, na wezwanie organu wnioskodawca musi uzupełnić braki pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Pozostawienie sprawy bez rozpoznania nie następuje ani w formie decyzji, ani postanowienia. Jest to czynność materialno–techniczna, o której należy poinformować stronę.
Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną, zawierający datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz liczbę kontrolną, przy czym:
Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw informatyzacji.
Raz nadany numer PESEL nie może być ponownie nadany innej osobie. Osoba, której zmieniono numer PESEL, nie może posługiwać się poprzednio nadanym numerem PESEL od chwili powiadomienia o zmianie.
Realizacja: IDcom.pl
Wszelkie prawa zastrzeżone © 2025 Urząd Miejski w Środzie Wielkopolskiej