Nadanie numeru PESEL obywatelom polskim i cudzoziemcom

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Formularz „Wniosek o nadanie numeru PESEL” dostępny w Wydziale Spraw Obywatelskich oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.

Załączniki – Ważny dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport), a w przypadku jego braku odpis skrócony lub zupełny aktu urodzenia.

Miejsce złożenia dokumentów

Ratusz, Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1, Wydział Spraw Obywatelskich, pok. 1.

Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • wtorek – piątek 7.00-15.00.

Opłaty

Numer PESEL nadaje się nieodpłatnie.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Numer PESEL nadawany jest bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 7 dni.

Sposób załatwienia sprawy

Nadanie numeru PESEL następuje z urzędu lub na wniosek osoby.
O nadanie numeru PESEL z urzędu występują odpowiednio:

  1. kierownik urzędu stanu cywilnego sporządzający akt urodzenia – w stosunku do dzieci obywateli polskich zamieszkujących na terytorium RP i dzieci cudzoziemców zamieszkujących na terytorium RP, urodzonych na terytorium RP;
  2. organ gminy właściwy do zameldowania na pobyt stały albo pobyt czasowy – w stosunku do obywateli polskich zamieszkujących na terytorium RP, cudzoziemców zamieszkujących na terytorium RP, z wyjątkiem dzieci, o których mowa w pkt 1;
  3. organ wydający polski dokument tożsamości – w stosunku do obywateli polskich zamieszkujących poza granicami RP w związku z ubieganiem się o ww. dokument;
  4. organ wydający dowód osobisty – w stosunku do obywateli polskich zamieszkujących na terytorium RP;
  5. organ gminy właściwy dla dzielnicy Śródmieście miasta stołecznego Warszawy – w stosunku do osób, dla których nie można ustalić organu właściwego w sposób wskazany w pkt 1-3.

Wniosek o nadanie numeru PESEL osoba, o której mowa w art. 7 ust. 2 ustawy o ewidencji ludności, składa na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem do dowolnego organu gminy.
Wniosek o nadanie numeru PESEL zawiera wskazanie podstawy prawnej oraz udokumentowane dane, o których mowa w art. 8 pkt 1–9, 11–13, 15 i 22–24a, z uwzględnieniem art. 9 i art. 12 ww. ustawy.
Osoba, której nadano numer PESEL otrzymuje pisemne potwierdzenie jego nadania.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (Dz.U.2021.510 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2021.735),
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U.2021.670 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 4 stycznia 2012 roku w sprawie nadania lub zmiany numeru PESEL (Dz.U.2015.1984 t.j.).

Tryb odwoławczy

Jeżeli wniosek nie spełnia wymogów, o których mowa przepisach ustawy o ewidencji ludności, na wezwanie organu wnioskodawca musi uzupełnić braki pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania. Pozostawienie sprawy bez rozpoznania nie następuje ani w formie decyzji, ani postanowienia. Jest to czynność materialno–techniczna, o której należy poinformować stronę.

Inne informacje

Numer PESEL to jedenastocyfrowy symbol numeryczny, jednoznacznie identyfikujący osobę fizyczną, zawierający datę urodzenia, numer porządkowy, oznaczenie płci oraz liczbę kontrolną, przy czym:

  1. data urodzenia zawarta jest w pierwszych sześciu cyfrach w następującej kolejności – dwie ostatnie cyfry roku urodzenia, miesiąc urodzenia wraz z zakodowanym stuleciem urodzenia oraz dzień urodzenia;
  2. stulecie urodzenia kodowane jest poprzez dodanie do liczby oznaczającej miesiąc urodzenia
  • liczby 80 - w przypadku osób urodzonych w latach 1800-1899,
  • liczby 0 - w przypadku osób urodzonych w latach 1900-1999,
  • liczby 20 - w przypadku osób urodzonych w latach 2000-2099;
  1. liczby oznaczające rok, miesiąc lub dzień, będące liczbami jednocyfrowymi, poprzedza się cyfrą "0", z zastrzeżeniem zasady określonej w pkt 2;
  2. numer porządkowy osoby zawarty jest w cyfrach od siódmej do dziesiątej, przy czym ostatnia cyfra numeru porządkowego zawiera oznaczenie płci – cyfrę parzystą (w tym "0") dla kobiet, a cyfrę nieparzystą dla mężczyzn;
  3. jedenasta cyfra numeru PESEL jest liczbą kontrolną umożliwiającą elektroniczną kontrolę poprawności nadanego numeru identyfikacyjnego.

Numer PESEL nadaje minister właściwy do spraw informatyzacji.

Raz nadany numer PESEL nie może być ponownie nadany innej osobie. Osoba, której zmieniono numer PESEL, nie może posługiwać się poprzednio nadanym numerem PESEL od chwili powiadomienia o zmianie.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 1 lipca 2021 roku
Dokument wytworzony przez: Wydział Spraw Obywatelskich
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Marcin Nowak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 01 lipca 2021 13:30
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 1766
05 października 2022 07:50 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy.
05 października 2022 07:49 (Mateusz Ślebioda) - Usunięcie załącznika.
05 października 2022 07:49 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy. Aktualizacja danych