Wydział Spraw Obywatelskich

Stanowiska

Naczelnik

Dane kontaktowe

Ratusz
ul. Plac Zamkowy 1, parter
63-000 Środa Wielkopolska
tel. +48 61 286 77 75/76
tel. +48 693 630 521
fax +48 61 286 77 02
e-mail – wso@sroda.wlkp.pl

Kompetencje i zadania

Wydział Spraw Obywatelskich prowadzi sprawy ewidencji ludności, dokumentów tożsamości, zbiórek, zgromadzeń, powszechnego obowiązku obrony i zarządzania kryzysowego. Do zadań Wydziału należy w szczególności:
- w zakresie ewidencji ludności: prowadzenie spraw związanych ze zmianą miejsca pobytu stałego i czasowego do trzech miesięcy i powyżej trzech miesięcy.
- zawiadamianie Wojskowej Komendy Uzupełnień o zmianach adresowych.
- w zakresie dowodów osobistych: wydawanie dowodów osobistych, prowadzenie archiwum dowodów osobistych.
- w zakresie spraw powszechnego obowiązku obrony: organizowanie i przeprowadzanie kwalifikacji wojskowej i rejestracji, organizowanie akcji kurierskiej.
- orzekanie o konieczności sprawowania przez osoby bezpośredniej opieki nad członkami rodziny oraz i uznaniu za posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny, o przyznaniu rekompensującego świadczenia pieniężnego żołnierzom rezerwy odbywającym ćwiczenia wojskowe, o przyznaniu należności mieszkaniowych dla osób posiadających na wyłącznym utrzymaniu członków rodziny oraz dla osób samotnych.
- nakładanie świadczeń rzeczowych i osobistych dla potrzeb sił zbrojnych i obrony cywilnej.
- zarządzanie przymusowego doprowadzenia osób przez Policję w celu wykonania obowiązków zawartych w ustawie o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
- wydawanie zezwoleń na zbiórki publiczne oraz ustawy o zgromadzeniach.
- zadania dotyczące spraw meldunkowych.
- sprawy planowania, organizacji oraz koordynacji w zakresie przedsięwzięć ochrony ludności dotyczących w szczególności: zarządzania kryzysowego, ratownictwa medycznego, obrony cywilnej oraz zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom dla życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, przedsięwzięć dotyczących bezpieczeństwa i porządku publicznego, a także nadzoruje i koordynuje sprawy obronne należące do komórek organizacyjnych Urzędu i gminnych jednostek organizacyjnych.
- organizacja obrony cywilnej, w tym przygotowanie i monitorowanie gminnego planu obrony cywilnej.
- klasyfikacja, ewidencja i konserwacja wyposażenia formacji OC.
- prowadzenie magazynów sprzętu OC.
- realizacja zadań w ramach stałego dyżuru oraz realizacja przedsięwzięć w ramach przygotowania systemu kierowania bezpieczeństwem narodowym.
- opiniowanie wniosków dotyczących przekazywanych środków finansowych na zadania związane z bezpieczeństwem Gminy.
- współpraca z wydziałami Urzędu, Wielkopolskim Urzędem Wojewódzkim i Starostwem Powiatowym w sprawach związanych z realizacją zadań ochrony ludności, bezpieczeństwa i porządku publicznego oraz zadań obronnych.
- wykonuje zadania związane z wyborami do Sejmu i Senatu RP, Prezydenta RP, samorządu terytorialnego, Parlamentu Europejskiego i referendów oraz prowadzi rejestr wyborców i sporządza spisy wyborców.
- prowadzenie kasy w celu pobierania opłaty skarbowej uiszczanej gotówką.

Dokumenty

Wykonywane sprawy

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 14 lutego 2021 roku
Dokument wytworzony przez: Wydział Spraw Obywatelskich
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Marcin Nowak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 14 lutego 2021 13:57
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 9142
20 lipca 2023 09:54 (Mateusz Ślebioda) - Zmiana danych jednostki.
20 lipca 2023 09:34 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych jednostki.
10 czerwca 2021 10:45 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie stanowiska: Naczelnik.