Wydawanie zaświadczenia o stanie cywilnym

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  • Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym – druk dostępny w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.
  • Dokument tożsamości (dowód osobisty lub paszport).
  • Jednocześnie z wnioskiem o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym lub po jego wydaniu istnieje możliwość otrzymania wielojęzycznego standardowego formularza (dotyczy państw członkowskich Unii Europejskiej).

Wniosek o wydanie wielojęzycznego standardowego formularza – druk dostępny w Urzędzie Stanu Cywilnego oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej.

Miejsce złożenia dokumentów

Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1, Urząd Stanu Cywilnego pok. nr 2, parter.

Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • wtorek – piątek 7.00-15.00.

Opłaty

  • Opłata skarbowa od wydania zaświadczenia o stanie cywilnym – 38,00 zł.
  • Zwolnione od uiszczenia opłaty skarbowej są osoby, które przedstawią zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej z powodu ubóstwa.
  • Opłata za wydanie wielojęzycznego standardowego formularza – 17,00 zł.

Wpłat należy dokonać na konto Gminy Środa Wielkopolska – BNP PARIBAS Bank Polska Spółka Akcyjna 64 1600 1462 1747 0274 5000 0003.
W Punkcie Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego w Środzie Wielkopolskiej – pok. nr 101 – i w Urzędzie Stanu Cywilnego istnieje możliwość uiszczenia opłaty skarbowej przy użyciu karty płatniczej.

Sposób uiszczenia opłaty skarbowej zawarty jest w karcie usługi publicznej Uiszczenie opłaty skarbowej.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

  • Jeżeli wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym złożony został do kierownika USC, który przechowuje księgę stanu cywilnego (USC w Środzie Wielkopolskiej), wydanie zaświadczenia następuje do 7 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.
  • Jeżeli wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym złożony został do kierownika USC, który nie przechowuje księgi stanu cywilnego, wydanie zaświadczenia następuje do 10 dni roboczych od dnia złożenia wniosku.

 

Sposób załatwienia sprawy

  • Zaświadczenie o stanie cywilnym.
  • Wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym wraz z wielojęzycznym standardowym formularzem.
  • Wydanie wielojęzycznego standardowego formularza jako załącznika po wydaniu ważnego zaświadczenia o stanie cywilnym.
  • Postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. 2020.463),
  • Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 18 kwietnia 2020 r. w sprawie wzorów dokumentów wydawanych z zakresu rejestracji stanu cywilnego (Dz. U. 2020.698),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. 2020.256 ze zm.),
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020.346),
  • Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. 2020.1546 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 września 2007 r. w sprawie zapłaty opłaty skarbowej (Dz. U. 2007.187.1330),
  • Konwencja Nr 16 dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego sporządzona w Wiedniu dnia 8 września 1976 r. (Dz. U. 2004.166.1735),
  • Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 roku o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej (Dz. U. 2019.860).

Tryb odwoławczy

W przypadku postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia do Wojewody Wielkopolskiego za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Środzie Wielkopolskiej w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia.

Inne informacje

Zaświadczenie jest ważne przez 6 miesięcy od daty jego sporządzenia.

W sprawie wydania zaświadczenia o stanie cywilnym nie wymaga się przedstawiania albo składania odpisów aktów stanu cywilnego. Jeżeli kierownik urzędu stanu cywilnego nie przechowuje księgi stanu cywilnego, w której sporządzono akt stanu cywilnego niezbędny do wydania zaświadczenia, występuje do właściwego kierownika urzędu stanu cywilnego o przekazanie odpisu aktu stanu cywilnego. Kierownik urzędu stanu cywilnego, do którego wystąpiono o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego, niezwłocznie przekazuje sporządzony odpis aktu stanu cywilnego kierownikowi urzędu stanu cywilnego, który o taki odpis wystąpił. Następnie kierownik urzędu stanu cywilnego, do którego wystąpiono o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym, sporządza je i przekazuje wnioskodawcy.

Wniosek o wydanie zaświadczenia o stanie cywilnym można złożyć za pośrednictwem Elektronicznej Platformy Administracji Publicznej ( ePUAP) – jeżeli wnioskodawca posiada podpis elektroniczny lub profil zaufany ePUAP.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 27 stycznia 2021 roku
Dokument wytworzony przez: Urząd Stanu Cywilnego
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Marcin Nowak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 lipca 2021 09:29
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 491
19 stycznia 2023 11:54 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy.
05 października 2022 08:35 (Mateusz Ślebioda) - Usunięcie załącznika.
05 października 2022 08:35 (Mateusz Ślebioda) - Usunięcie załącznika.