Wydanie, wymiana i utrata dowodu osobistego

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

  1. Wniosek o wydanie dowodu osobistego dostępny w Wydziale Spraw Obywatelskich oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
    Załączniki – jedna kolorowa fotografia z twarzą na wprost wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
  2. W przypadku zgłoszenia utraty dowodu osobistego – Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dostępny w Wydziale Spraw Obywatelskich oraz na stronie internetowej Urzędu Miejskiego.
  3. W przypadku podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych – Formularz zgłoszenia nieuprawnionego wykorzystania danych osobowych.
  4. W przypadku czasowej utraty dowodu osobistego można zawiesić ważność certyfikatów na 14 dni kalendarzowych:
  • Formularz zgłoszenia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego,
  • Formularz zgłoszenia cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.

Miejsce złożenia dokumentów

Ratusz, Środa Wielkopolska, Plac Zamkowy 1, Wydział Spraw Obywatelskich pok. 1.

Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • wtorek – piątek 7.00-15.00.

Opłaty

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Termin oczekiwania na dowód osobisty wynosi 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Sposób załatwienia sprawy

Wniosek na dowód osobisty składa osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, z wyjątkiem:

  1. osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny;
  2. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie pozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa jeden z rodziców;
  3. osoby ubezwłasnowolnionej całkowicie niepozostającej pod władzą rodzicielską, w imieniu której wniosek składa opiekun prawny;
  4. osoby ubezwłasnowolnionej częściowo, w imieniu której wniosek składa kurator.

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie na wniosek osoby, który składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w siedzibie organu gminy na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem, wypełnionym przez wnioskodawcę albo przez pracownika tego organu na podstawie danych podanych przez wnioskodawcę i zawartych w rejestrze PESEL. Wniosek o wydanie dowodu osobistego osobie do 12. roku życia można złożyć na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym.

Do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35´45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mającą dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak, aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami. Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku. Do wniosku składanego w postaci elektronicznej załącza się plik zawierający fotografię o rozdzielczości co najmniej 492x633 piksele i wielkości nieprzekraczającej 2,5 MB, tak, aby fotografia zachowywała proporcje odpowiadające fotografii o wymiarach 35x45 mm i spełniała ww. wymogi.

Osoba na fotografii patrzy na wprost oraz ma naturalny wyraz twarzy, zamknięte usta, twarz nieprzysłoniętą włosami, widoczne brwi, oczy i źrenice. Fotografia osoby do 5. roku życia może nie spełniać tych wymogów. Osoba na fotografii jest przedstawiona bez nakrycia głowy. Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny, a osoba ta przedłoży zaświadczenie o przynależności do kościoła lub innego związku wyznaniowego zarejestrowanego w Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z właściwymi dla nich przepisami. Osoba może także załączyć fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile uprawdopodobni, że taka potrzeba wynika z konsekwencji przebytego leczenia lub zaistniałego wypadku.

Osoba na fotografii jest przedstawiona bez okularów z ciemnymi szkłami. Osoba z wadą narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami, o ile osoba ta przedłoży orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16. roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku.

Osoba, która posiada orzeczenie o niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności wydane zgodnie z przepisami o orzekaniu o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności, a także osoba, której stan zdrowia nie pozwala na spełnienie wymogów fotografii określonych w ust. 3, może załączyć fotografię niespełniającą tych wymogów.

Odciski palców

Podczas składania wniosku o wydanie dowodu osobistego pobiera się odciski palców od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego.

W warstwie elektronicznej dowodu osobistego wydanego osobie:

  1. która nie ukończyła 12. roku życia,
  2. od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców,
  3. od której pobranie odcisków palców jest fizycznie niemożliwe

nie zamieszcza się odcisków palców.

Termin ważności dowodu osobistego
  1. Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12. roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty jego wydania.
  2. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty jego wydania.
  3. Dowód osobisty wydany osobie, która ukończyła 12. rok życia, od której chwilowo fizycznie nie jest możliwe pobranie odcisków któregokolwiek z palców, jest ważny przez okres 12 miesięcy od daty jego wydania.
Utrata i uszkodzenie dowodu osobistego
  1. Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza ten fakt niezwłocznie osobiście w organie dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej – dowolnemu konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym czytelnym podpisem.
  2. Zgłoszenia, o którym mowa wyżej, można dokonać na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, w organie gminy, który wydał dowód osobisty.
  3. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego konsulowi Rzeczypospolitej Polskiej można również dokonać na piśmie utrwalonym w postaci papierowej za pomocą poczty lub telefaksu.
  4. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych dokonuje rodzic, opiekun lub kurator.
  5. Zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania zgłoszenia.
  6. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy lub placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego, wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego.
  7. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, po opatrzeniu kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem zaufanym, oraz posiadaczowi dowodu osobistego przebywającemu poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, który dokonał tego zgłoszenia na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, za pomocą poczty lub telefaksu, zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.
  8. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.
  9. Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest wydawane nieodpłatnie.
Wymiana dowodu osobistego

Wydanie nowego dowodu osobistego następuje w przypadku:

  1. upływu terminu ważności dowodu osobistego;
  2. zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego oraz zmiany nazwy miejsca urodzenia;
  3. zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
  4. utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza;
  5. unieważnienia certyfikatów;
  6. żądania wymiany dowodu osobistego:
    1. na dowód osobisty z warstwą elektroniczną,
    2. w którego warstwie elektronicznej nie ma zamieszczonego certyfikatu podpisu osobistego lub certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia,
    3. uniemożliwiającego identyfikację i uwierzytelnienie lub złożenie podpisu osobistego,
    4. którego warstwa elektroniczna nie zawiera odcisków palców.
  1. ubezwłasnowolnienia całkowitego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikat podpisu osobistego, albo ubezwłasnowolnienia częściowego posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego;
  2. przekazania do organu gminy lub do konsula Rzeczypospolitej Polskiej przez osobę trzecią znalezionego dowodu osobistego;
  3. uprawdopodobnienia przez posiadacza dowodu osobistego podejrzenia nieuprawnionego wykorzystania jego danych osobowych, w tym serii i numeru dowodu osobistego;
  4. stwierdzenia przez organ gminy wady technicznej dowodu osobistego lub błędnej personalizacji.
Odbiór dowodu osobistego
  1. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek o wydanie dowodu osobistego.
  2. Dowód osobisty osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych odbiera rodzic albo opiekun, a dowód osobisty osoby posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator. Dowód osobisty może również odebrać rodzic, który nie składał wniosku o wydanie dowodu osobistego.
  3. Odbiór dowodu osobistego wydanego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych albo posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga obecności tej osoby, z wyjątkiem osoby, która:
    1. nie ukończyła 5. roku życia;
    2. ukończyła 5. rok życia i nie ukończyła 12. roku życia, jeżeli osoba ta była obecna przy składaniu wniosku w siedzibie organu gminy.
  4. Odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik, składając pełnomocnictwo szczególne do dokonania tej czynności, w przypadku gdy:
    1. wniosek o wydanie dowodu osobistego został złożony w trybie art. 26 ust. 1;
    2. osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego powiadomi organ gminy o niemożności osobistego odebrania dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, która powstała po dniu złożenia tego wniosku.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz.U.2021.816),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz.U.2021.1865),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz.U.2019.400),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2021.735),
  • Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U.2021.670).

Tryb odwoławczy

Od decyzji odmawiającej wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Burmistrza Miasta Środa Wielkopolska.

Inne informacje

Od 4 marca 2019 r. wydawane są nowe dowody osobiste zwane e-dowodami z warstwą elektroniczną, dzięki której dokument ten będzie bezpiecznym narzędziem do komunikacji obywatela z administracją, służbą zdrowia i podmiotami komercyjnymi.

Nie zmienią się dotychczasowe funkcje dowodu osobistego – będzie on potwierdzał tożsamość i obywatelstwo jego posiadacza oraz uprawniał do przekraczania granic niektórych państw. Nowy dowód ma również służyć do uwierzytelnienia w e-usługach administracji publicznej oraz do podpisywania dokumentów elektronicznych.

Jeżeli posiadacz dowodu osobistego obecnego wzoru będzie chciał posługiwać się dowodem z warstwą elektroniczną, będzie mógł go wymienić jeszcze przed upływem ważności dotychczasowego dokumentu.

Nowe dowody będą zewnętrznie podobne do obecnych, wewnątrz będzie jednak znajdował się chip, w którego pamięci znajdą się m.in. dane identyfikacyjne umieszczone w warstwie graficznej. Chip będzie bezstykowy i niewidoczny. Na dowodzie będzie także umieszczony numer CAN – na awersie w postaci numeru, a na rewersie w postaci kodu kreskowego.

W warstwie elektronicznej nowego e-dowodu znajdą się następujące certyfikaty:

  • certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia – będzie służył do elektronicznego poświadczenia danych posiadacza dowodu, znajdzie się w każdym dowodzie osobistym z warstwą elektroniczną osoby, która posiada pełną lub ograniczoną zdolność do czynności prawnych (dla osób poniżej 13 roku życia i dla osób ubezwłasnowolnionych całkowicie ten certyfikat nie będzie umieszczany w warstwie elektronicznej dowodu),
  • certyfikat podpisu osobistego – jeżeli wnioskodawca zaznaczy we wniosku chęć posiadania tego certyfikatu, to w warstwie elektronicznej znajdzie się certyfikat podpisu osobistego. Daje on możliwość do elektronicznego poświadczenia danych osoby w celu złożenia podpisu elektronicznego w dokumencie. Podpis ten zarazem potwierdzi dane tego posiadacza, a dokument podpisany będzie miał moc prawną jak podpisany własnoręcznie w stosunku do podmiotu publicznego, a w stosunku do innych podmiotów – jeśli obie strony się na to zgodzą. Certyfikat ten mogą mieć osoby, które mają pełną zdolność do czynności prawnych (przykładowo – jeśli rodzic lub opiekun prawny zaznaczy we wniosku o dowód dla osoby niepełnoletniej, powyżej 13 roku życia, że chce mieć w dokumencie certyfikat podpisu osobistego, to certyfikat ten będzie ważny od dnia uzyskania pełnoletności przez posiadacza dowodu),
  • certyfikat potwierdzenia obecności – będzie zamieszczony w warstwie elektronicznej dowodu osobistego każdej osoby. Ten certyfikat to elektroniczne poświadczenie, które posiadacz dowodu osobistego będzie wykorzystywał do potwierdzenia swojej obecności w określonym czasie i miejscu, potwierdzając e-dowodem swoje dane,
  • przestrzeń na zamieszczenie certyfikatu kwalifikowanego podpisu elektronicznego – zamieszczenie w e-dowodzie kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania.

Użycie certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia (4-cyfrowy PIN1) oraz certyfikatu podpisu osobistego (6-cyfrowy PIN2) będzie możliwe po uprzednim ustaleniu przez posiadacza dowodu osobistego kodów (numerów PIN) dla każdego z tych certyfikatów. Pierwsze ustalenie kodów następuje w organie gminy przy odbiorze dowodu osobistego lub w każdym czasie po jego odbiorze w dowolnym urzędzie gminy.

Po ustaleniu swoich kodów (4-cyfrowy PIN1, 6-cyfrowy PIN2) posiadacz dowodu osobistego będzie mógł w każdym czasie dokonać zmiany tych kodów w organie gminy lub samodzielnie przy użyciu dedykowanej aplikacji. W przypadku zablokowania kodu PIN1 dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub kodu PIN2 dla certyfikatu podpisu osobistego, posiadacz dowodu osobistego będzie mógł odblokować swoje certyfikaty przy użyciu kodu odblokowującego (PUK). Kopertę z tym kodem obywatel otrzyma przy odbiorze dowodu osobistego.

  • Numer CAN – to zamieszczony w warstwie graficznej dowodu numer dostępowy w postaci 6 cyfr na awersie i w postaci kodu kreskowego na rewersie blankietu dowodu osobistego. Aby urządzenie lub system teleinformatyczny mogły mieć dostęp do danych w warstwie elektronicznej dowodu obywatel musi wpisać na czytniku numer CAN lub numer ten musi zostać odczytany przy użyciu czytnika kodów kreskowych. Bez podania numeru CAN nie będzie możliwe użycie funkcjonalności elektronicznych dowodu. Wiarygodność nawiązania komunikacji potwierdzana będzie każdorazowo numerem dostępowym CAN, co uniemożliwi nieautoryzowane odczytanie danych.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 10 listopada 2021 roku
Dokument wytworzony przez: Wydział Spraw Obywatelskich
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Marcin Nowak
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 05 lipca 2021 15:54
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 7870
05 października 2022 07:25 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy. Aktualizacja danych
10 listopada 2021 12:56 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy.
10 listopada 2021 12:55 (Mateusz Ślebioda) - Dodanie załącznika.