Zapewnienie dostępności

Jednostka prowadząca

Wymagane dokumenty

Wypełniony wniosek o zapewnienie dostępności wraz z ewentualnymi załącznikami stanowiącymi dodatkowy opis barier dostępności. Wzór wniosku jest dostępny na stronie internetowej Urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz w Punkcie Obsługi Klienta (parter budynku).

Miejsce złożenia dokumentów

Miejsce załatwienia sprawy

Środa Wielkopolska, ul. Daszyńskiego 5, Urząd Miejski. Pomoc uzyskasz także pod numerem telefonu – 61 286 77 08.
Godziny otwarcia:

  • poniedziałki 8.00-16.00,
  • od wtorku do piątku 7.00-15.00.

Miejsce złożenia dokumentów

Opłaty

Wniosek nie podlega opłacie.

Termin i sposób załatwienia

Termin realizacji

Dostępność zapewniamy bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeżeli w tym terminie nie możemy jej zapewnić, zostaniesz niezwłocznie powiadomiony o przyczynach opóźnienia oraz o nowym terminie. Nie przekroczy on jednak dwóch miesięcy od daty złożenia przez Ciebie wniosku.

Sposób załatwienia sprawy

Po złożeniu przez Ciebie, lub Twojego przedstawiciela ustawowego, wniosku sprawdzamy go pod kątem zgodności z wymaganiami ustawy.
W przypadku braków lub błędów skontaktujemy się z Tobą w celu jego poprawienia w określonym terminie. Jeśli tego nie zrobisz, wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.
Jeżeli wniosek nie będzie dotyczył naszego podmiotu, przekażemy go do właściwej jednostki, o czym Cię poinformujemy. Jeśli nie będziemy wiedzieli do kogo powinien trafić, to zwrócimy go Tobie z informacją, że nie jesteśmy podmiotem właściwym do jego rozpatrzenia.
Po ustaleniu, że Twój wniosek trafił w odpowiednie miejsce i zawiera wymagane informacje, zapewnimy dostępność w zakresie, który wskazałeś we wniosku.
Zapewnienie dostępności może być znacznie utrudnione lub niemożliwe w uzasadnionych, wyjątkowych przypadkach ze względów technicznych lub prawnych. W takiej sytuacji niezwłocznie powiadomimy Ciebie o braku możliwości zapewnienia dostępności i jego powodach, ale zastosujemy dostęp alternatywny. Polega on głównie na:

  • udzieleniu wsparcia przez któregoś z naszych pracowników,
  • udzieleniu wsparcia technicznego, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
  • organizacji naszej jednostki w taki sposób, by zapewnić realizację Twoich niezbędnych potrzeb.

Podstawa prawna

  • Ustawa z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2020 r., poz. 1062),
  • Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 r., poz. 735 ze zmianami),
  • Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2022 r., poz. 479).

Tryb odwoławczy

Masz prawo do złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) w trzech następujących przypadkach:

  1. jeśli nie zapewniliśmy Tobie dostępności w terminie 14 dni od złożenia przez Ciebie wniosku. Po ich upływie przysługuje Ci 30 dni na złożenie skargi.
  2. jeśli nie zapewniliśmy Tobie dostępności w terminie określonym przez nas w wysłanym do Ciebie zawiadomieniu. Po upływie wskazanego przez nas terminu przysługuje Ci 30 dni na złożenie skargi.
  3. jeśli nie zgadzasz się z podanymi przez nas w zawiadomieniu okolicznościami utrudniającymi lub uniemożliwiającymi zapewnienie Tobie dostępności. Od otrzymania zawiadomienia przysługuje Ci 30 dni na złożenie skargi.

Skarga powinna spełniać wymagania formalne określone dla wniosku o zapewnienie dostępności, czyli powinna zawierać:

  1. Twoje dane kontaktowe,
  2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno-komunikacyjnym,
  3. wskazanie sposobu kontaktu z Tobą,
  4. wskazanie preferowanego przez Ciebie sposobu zapewnienia dostępności.

Zamiast wskazywać dane zawarte w punktach 2, 3 i 4 możesz załączyć do skargi kopię wniosku o zapewnienie dostępności.
Prezes Zarządu PFRON rozpatruje Twoją skargę. Jeśli stwierdzi, że działaliśmy niezgodnie z przepisami, wyda decyzję nakazującą nam do zapewnienia Tobie dostępności. Wskaże także w jaki sposób i w jakim terminie mamy to zrobić. Prezes Zarządu PFRON może również wydać decyzję, w której odmówi nakazania nam zapewnienia dostępności. Stanie się to wtedy, kiedy uzna, że zapewniliśmy dostęp alternatywny i rzeczywiście nie mieliśmy możliwości technicznych ani prawnych na zapewnienie dostępności. Odmawia również wtedy, kiedy z innych względów skarga jest bezzasadna. Jeśli nie wykonamy decyzji Prezesa, z urzędu zostanie rozpoczęte postępowanie egzekucyjne przeciwko naszej jednostce.
Od decyzji Prezesa Zarządu PFRON nie przysługuje odwołanie, jest ostateczna.

Inne informacje

Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować nas o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej.
Tylko osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej. Należy przy tym wykazać interes faktyczny.

Formularze i załączniki

Rejestr zmian

Data wytworzenia dokumentu: 31 marca 2022 roku
Dokument wytworzony przez: Wydział Rozwoju i Promocji
Osoba odpowiedzialna za treść dokumentu: Mateusz Ślebioda
Data wprowadzenia dokumentu do BIP: 31 marca 2022 12:24
Dokument wprowadzony do BIP przez: Mateusz Ślebioda
Ilość wyświetleń: 260
03 kwietnia 2024 09:45 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy.
04 października 2022 13:53 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy. Aktualizacja danych
31 marca 2022 12:26 (Mateusz Ślebioda) - Aktualizacja danych sprawy. Dostosowanie tekstu do ustawy o dostępności cyfrowej stron internetowych.